Onze kernwaarden

 

Welbevinden, Betrokkenheid, Competenties en Verbondenheid zijn onze kernbegrippen en horen bij het ervaringsgerichte onderwijs. De gedachte hierachter is dat kinderen een optimale ontwikkeling doormaken als ze betrokken werken en met plezier naar school gaan. Voelt een kind zich veilig en geaccepteerd, dan zal het welbevinden hoog zijn en zal het betrokken met leren bezig zijn en zich competent voelen. Het kind beweegt zich aan de grens van de eigen mogelijkheden, waardoor leren ontstaat. Op De Wizzert streven we naar een zo hoog mogelijke betrokkenheid tijdens alle activiteiten; zowel de schoolse vaardigheden alsook andere talenten. Niemand wordt buitengesloten, iedereen hoort erbij!

 

 

 

Kinderen moeten tegenwoordig hun kennis niet alleen kunnen toepassen in een toets of werkboekje, maar moeten deze kennis ook laten zien in andere complexe situaties. Hierbij worden vaardigheden, kennis en houding geïntegreerd. Op dat moment spreken wij van competenties. Competenties maken dat iemand zich in nieuwe, complexe, levensechte sutiaties 'kundig' kan tonen. Het gaar hier om 'life skills' verworven door 'deep-level=learning'. Daarbij zijn de bovenstaande kernbegrippen onlosmakelijk met elkaar verbonden en ook noodzakelijke voorwaarden om tot ontwikkeling te komen. 

Voelt een kind zich veilig en geaccepteerd, dan zal het welbevinden hoog zijn. 

Als een kind zich veilig en fijn voelt, zal het betrokken met leren bezig zijn en zich ontwikkelen. 

Vanuit betrokkenheid ontstaat leren en competentie. Het kind beweegt zich aan de grens van de eigen mogelijkheden, waardoor leren ontstaat. 

Vanuit relatie ontstaat vertrouwen en een veilig leerklimaat.